الخميس، 17 يوليو 2008

مقارنه بين شخصين

معلش يا جماعه فى الاول ممكن تعتبره ده مش موضوع بس ده طلب منى ويا ريت كل واحد يدلى برايه فى الشخصيه الافضل من الشخصيتين والمزايا والعيوب فى كل شخصيه ويا ريت يقولها لا ن الموضوع ده يهمنى جدا :


الشخصيه الاولى : شخصيه فخوره بنفسها جدا واثقه من نفسها بيحب انه دايما يكون الافضل مهما كان وممكن يجرح ناس من غير ما يحس بالنسبه لموضوع الاراء اللى كان حازم كتبه هو من النوع اللى بيحب يقول رايه دايما بس مش بيحب حد ينتقضه وبيحب فى الغالب انه يفرض رايه على الاخرين.

الشخصيه الثانيه : شخصيه بتحب نفسها وبالنسبه للاراء فى الغالب بيستمع لجميع الاشخاص ومش بيدلى برايه بسهوله بحييث انه يدلى براى بمعنى اخر رايه ناتج من اراء الاخرين وده طبعا مش فى الغالب والنسبه لموضوع النقض هو بيتقبل النقض ولكن فى حدود معينه مش بيحب انه يزيد عن حد معين .


يا ريت يا جماعه الردود اذا سمحتم لان زى ما قلتلكوا انه يهمنى جدا بالاضافه الا ذكر المزايا والعيوب بكل شخصيه واسف اذا كنت طولت عليكوا .......

هناك 9 تعليقات:

shaimaa samir يقول...

الاخ الفاضل
رك المدونة الجديدة


موضوعك صعب

فانت تقول مزايا وعيوب
فى كل منهما
وهذا حال كل البشر
وعقد المقارنة بينهما
حسب كل فرد وشخصيته
اى العيوب هيقدر يتحملها
الامر عمره ماهيكون محسوم بالشكل اللى انت متخيله


تحياتى

Bob يقول...

اولا ياعم شريف مبروك على الدونة الجديدة وثانيا موضوعك جميل بس مش شايف اللى الموضوع صعب
نفرق
حبيبك اوى اوى
بهاء محمود

سارة علي يقول...

السلام عليكم
بداية اهلا بيك فى عالم المدونات
عارف انا شايفة الاتنين فيهم عيوب اكتر من المزايا بس عموما الشخصية التانية ممكن تتعامل معاها بانك تعودها ان انت كمان ليك رايك والموضوع مش فرض راى وخلاص فاهمنى
على العموم تقبل مرورى وربنا معاك

aimar يقول...

شيماء سمير

اولا انا متشكر على ردك عليا بس بجد انا كنت عايز اعرف ولو على الاقل بالنسبه لراى كل الناس اى الشخصيتين ممكن الواحد يتحملها


شكرا

aimar يقول...

بوب شكرا على مرورك ومبروك مدونتك

شريف

aimar يقول...

ساره متشكر جدا على مرورك وانا اسف يا جماعه على تاخير الردود


تقبلوا اسفى


شريف

dina يقول...

هو الثقة بالنفس حلوة طبعا فى الشخصيتين انما زيادتها فى الشخصية الاولى طبعا غلط لانه حيبقى غرور و الغرور بداية نهاية اى حاجة كويسة...و فرض الرأى و عدم الاستماع لرأى الاخرين دى كلها عيوب قتالة انما ممكن تتصلح...فالشخصية التانية احسن لانها معندهاش العيوب دى...بس بردو الشخصية الاولى ممكن تصلح العيوب دى و تبقى افضل كمان لانها قيادية
تحياتى

aimar يقول...

ميرسى دينا على رايك
بس انا عايز اقولك على حاجه الغرور فى حد ذاته وحش مش حلو
وشكرا ....

aimar يقول...

ميرسى دينا على رايك
بس انا عايز اقولك على حاجه الغرور فى حد ذاته وحش مش حلو
وشكرا ....